Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Companii

Sondaj

 
Nu ti-ai facut inca un cont pe buzzjob pentru ca:
 Nu ai timp
 Inscrierea este complicata
 Sunt mult prea multe campuri
 Nu ai gasit jobul potrivit pentru tine
 Ai cont pe alte site-uri de job-uri
 Probleme tehnice

Eu SRL sau Brandul personal

Postat: 2015-10-22

Sunteți pe Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+, WhatsApp, YouTube, etc. etc.? Cum? Ce vede lumea când vă caută? Credeți că nu vă caută decât prietenii? Cei care vă cunosc deja bine? Mai gândiți-vă!

Nu sunteți pe nici o rețea socială? De ce? Aveți vreo problemă? Nu vreți să știe lumea nimic despre dumneavoastră? Nu vă pasă ce cred oamenii? Nu-i treaba nimănui! Nu …?! Toate astea sunt motive bune, dar nu pentru cei care vor să aibă o carieră, ba mai mult vor să aibă succes în carieră, să se remarce în organizația în care lucrează deja, să-și promoveze afacerea, produsele, să atragă clienți și să-i păstreze. Sau dacă sunteți liber profesionist … dar nu, ei cunosc deja foarte bine puterea și importanța brandului personal, pe care poate-l numesc altfel – renume, reputație, faimă, celebritate, popularitate, imagine, autoritate, valoare de piață, etc. etc.

Dar ce este Eu SRL? Evident, sper, compania la care ești CEO, prin urmare răspunzător de tot ce ține de TINE. În lumea de azi toți avem propria firmă și suntem răspunzători de brandul nostru personal. În regulă. Ce este brandul personal sau procesul de personal branding? În primul rând este un proces, nu ceva finit, care eventual se poate "face" sau cumpăra atunci când ai nevoie de el. 

Trăim într-o lume în care nu ne mai putem permite să spunem, precum Maria Stuart, regina tragică a Scoției, "Sunt mai bună decât reputația mea" (Schiller, Maria Stuart, act. III, scena 4). De ce? Pentru că lumea, în general, știe cum suntem în realitate. Există toate șansele ca cineva să fi scris ceva pe internet despre noi. Și cum șansele ca lucrurile negative să fie mai vizibile decât cele pozitive – este bine să fim așa cum suntem în realitate – buni, dar mai ales cu o dorință clară și consecventă de a fi și mai buni. 

Prin urmare, spun în diverse moduri specialiștii / consultanții / antrenorii / formatorii, brandul personal este procesul de formare al unei “mărci” în jurul numelui sau carierei tale. Această marcă te reprezintă, o folosești – conștient sau nu – pentru a te exprima. Dacă este un proces conștient, și așa trebuie să devină, atunci îți folosești brandul sau marca personală  pentru a-ți comunica abilitățile, performanțele/eșecurile, personalitatea, valorile celorlalți cu scopul de a te dezvolta, a-ți dezvolta rețeaua proprie, a-ți construi reputația și a o gestiona. Adică faceți managementul reputației proprii. Este important să facem acest lucru pentru că într-o lume globalizată, este greu să ieșim în evidență într-un mod pozitiv care să atragă atenția spre noi. Adică este greu să (ne) găsim acel ceva care ne diferențiază de ceilalți. Și vreau să vă amintesc că ceilalți sunt mulți – competiția este crâncenă. În orice domeniu. 

În principiu toți au competențe și abilități "tari" adică au participat la formări, cursuri de diferite formaturi, știu proceduri și tehnici de ultimă oră. Adică, ar spune cei aflați la început de carieră, tot ce este nevoie ca să devii cunoscut/ă și lumea să vrea să te recunoască drept cea mai bună/cel mai bun din echipa în care lucrezi. Dar, caracter ai? Poftim? N-am auzit prea des cuvântul ăsta. Poate inteligență emoțională, asta da am! Sunt dinamică, atentă la nevoile clienților, îmi îndeplinesc constant obiectivele, comunic eficient, îmi place să fiu în comunitate, prin urmare … Da, am caracter. 

Dar cei care sunt la apogeul carierei sau chiar s-au pensionat? Am ezitat să scriu "pensionat" – este atât de încărcat negativ. Iar, cei care se pensionează azi, de fapt se retrag dintr-o carieră și sunt gata să-nceapă o altă activitate. De fapt pensionarea de azi este schimbarea unui stil de viață cu altul. Și atunci seniorii își mai construiesc brandul personal? Mai au nevoie de el? Aș zice că da. Și la fel spun și majoritatea specialiștilor în gestionarea brandului personal.

Cu alte cuvinte toți avem nevoie, în orice moment al vieții noastre, să fim în control, să ne gestionăm brandul personal. Poate că pentru mulți asta înseamnă să conștientizăm mai întâi că avem unul și apoi să ni-l construim cu grijă în permanență. Pentru că este o construcție care nu se termină niciodată.

Și cum să facem asta? Cum să învățăm să ne definim unicitatea, povestea noastră individuală într-un mod care să ne ajute să ne construim brandul personal pentru a-l putea prețui și, apoi,"vinde" celorlalți? Sfaturi sunt multe. Dar cel mai de bun simț este cel vechi de când lumea: cunoaște-te pe tine însăți! Autodefinește-te! Fă-ți o analiză SWOT – care sunt punctele tale tari, dar cele slabe, ce valori ai prin care urmează să-ți identifici oportunitățile, ce pasiuni ai – merită ele amenințările la care te deschizi? Cu alte cuvinte fă-ți un audit personal, doar ești CEO la EU SRL! Așa îți vei descoperi o propunere unică de vânzare și-ți vei creiona declarația de unicitate care le va spune celorlalți de ce ar trebui să investească în tine! Și aici vorbim în special de intangibile – de exemplu, timpul pe care alții sunt dispuși să ți-l acorde este una din cele mai importante investiții!

Atenție însă: în acest proces "ceilalți" sunt foarte importanți. Trebuie să-i înțelegem, să știm ce nevoi au, cum funcționează, de ce? Doar ei sunt cei care vor "cumpăra" brandul nostru, adică ne vor acorda încrederea și, dacă suntem serioși și oferta noastră este constant bună, loialitatea lor. Prin urmare trebuie să le vorbim, să le spunem "povestea" noastră într-un mod pe care să-l înțeleagă cu ușurință. Și trebuie să fim pregătiți să le răspundem la întrebări. Una din cele mai firești, dar și mai greu de răspuns, este – eu ce "câștig" din asta? De ce te-aș angaja? / De ce te-aș promova? Sau, dacă doriți, la un nivel mai personal – de ce mi-aș pierde timpul cu tine? De ce ești "altfel" decât ceilalți? Iar adaptarea "poveștii" noastre la ceilalți trebuie făcută desigur fără a-ți trăda esența, fără a deveni o copie servilă a celorlalți! Brandul tău este despre TINE!

Dacă ați reușit să vă construiți un brand va trebui să vă gestionați prezența online. Nu este simplu. Fiți consecvenți cu voi înșivă! Cu alte cuvinte este profilul dumneavoastră de pe Facebook în concordață cu cel de pe LinkedIn, cu ce publicați pe Instagram sau pe YouTube?  Urmele digitale de pe internet sunt parte a brandului dumneavoastră – fie că vă place, fie că nu! 

Viața de CEO nu este simplă. Ea presupune responsabilități și mult efort. La EU SRL programul este non-stop. Depinde de dumneavoastră ce brand doriți să aveți și să proiectați! Sunt unii care consideră că piața muncii este un câmp de război, că trebuie să luptați să vă construiți un brand personal de succes și, mai ales, să-l apărați. Și este important să vă clarificați dacă vreți să faceți asta. Pentru că nu toată lumea trebuie să fie la fel. Cu cât urcați mai sus, cu atât veți fi o țintă mai râvnită! Aveți ce trebuie pentru a face față? Aveți prietenii și dușmanii potriviți? Ei sunt parte a brandului dumneavoastră. 

Mariana Nicolae
Profesor doctor în Educație și Științe Economice
Ambasador Fullbright
Director Departament Limbi Moderne și Comunicare în Afaceri, Facultatea REI, ASE București 

Sursa: great|Co. - Business stories since 2010
Un proiect marca Inspire Group

Vezi toate noutățile